İngiliz basını özetleri, 14 Mayıs 2015

İngiliz basını

İngiliz basınında bugünün öne çıkan önemli bir başlığı ; İngiltere Kraliyet Tahtı'nın varisi Galler Prensi Charles'ın 2004-2005 yıllarında bazı bakanlıklara gönderdiği özel mektuplar gündemi oluşturan ana konu arasında

Guardian gazetesinin Bilgiye Erişim Özgürlüğü Yasası kapsamında mektupların açıklanması talebi geçen Mart ayında İngiltere Yüksek Mahkemesi tarafından kabul edilmiş, Prens Charles'ın hükümet yetkililerine gönderdiği mektupların yayınlanabileceğine hükmetmişti.Prens Charles'ın 2004 yılı Eylül ayı ile 2005 yılı Nisan ayı arasında yedi bakanlığa gönderdiği 27 mektupta, hastanelerin yenilenmesi, bitkisel ilaç sektörü, askeri kaynaklar, süpermarketlerin egemenliği, porsukların tüberküloza neden olduğu ve çözüm bulunması gerektiği gibi farklı konularda tavsiyeleri ve endişeleri var.Mektuplar, Prens Charles'ın yazı tarzından dolayı İngiltere basınında 'siyah örümcek mektupları' olarak adlandırılıyor.Prens Charles'ın resmi konutu Clarence House'dan mektuplarla ilgili yapılan açıklamada "Mektuplar Galler Prensi'nin ülkesi ve dünya için duyduğu kaygıyı göstermiştir. Galler Prensi bu ülkeye çok değer vermekte ve diğerlerine yardım etmek için pozisyonunu kullanmaya çalışmaktadır" dendi.Mektuplarla ilgili haberine baş sayfanın tamamını ayıran Guardian gazetesi, "İnatçı, talepkâr prensin sırrı, 10 yıl sonra nihayet açıklandı" diyor.Gazetenin haberinde, mektupların Prens Charles'ın dönemin Başbakanı Tony Blair için kulis yaptığını gösterdiği belirtiliyor.
Guardian gazetesi başyazısında da, bakanlara siyasi ve toplumsal meselelerde tavsiyeler veren Prens Charles'ın mektuplarının Kraliyet ailesi için 'iyi olmadığı' yorumunu yapıyor.Mektupların yayımlanmasıyla ilgili yürütülen yasal sürecin 400 bin sterlin'e mal olduğu ve yükünün de vergi mükelleflerinin sırtına bindiği de haberlerde vurgulanan noktalardan.

Independent gazetesinde de Tom Peck imzalı "Apolitik bir figürden politik görüşler" başlıklı analizde, her ne kadar mektuplarda ordu, çiftilik gibi konularda tavsiyeler olsa da bu konuların 'tarafsız başlıklar olmadığı' belirtiliyor.
Times gazetesinde baş sayfasında 'Prens Charles'ın sağlık politikasını değiştirmek için Blair'e kulis yaptığını' yazıyor.
The Daily Telegraph gazetesi ise mektuplarla ilgili başyazısında şu yorumu yapıyor:"Cumhuriyetçiler, mektupların yayımlanmasının monarşinin temelini sarsacağını umuyordu. Fakat mektuplar, Prens'in büyükbaş hayvancılık, kentsel tasarım, Gloucestershire'deki okullar, Kuzey İrlanda'daki tarihi yapılar ve Sunderland'daki bir hastaneye kadar çeşitli konuları gündeme getiren düşünceli, kibar ve bilgili olduğunu gösterdi."

'Suudiler Obama'yı hiçe saydı'
Independent gazetesi, Suudi Arabistan ve ABD ilişkilerine dair bir haberi taşıyor sayfalarına.Suudi Arabistan Kralı'nın, Obama'nın Körfez ülkelerini bir araya getiren toplantısına katılmadığı hatırlatılan haberde, "Kral'ın, Körfez liderlerinin toplantısına son dakikada katılmaması, İran'ın nükleer anlaşmalarıyla ilgili gerilimin ve savunma anlaşması çağrısının yapılması beklenen zirve için kötü oldu" deniyor.

Haber, "Suudiler Obama'yı 'hiçe saydı'" başlığı taşıyor.Independent, zirvede Obama'nın Körfez ülkelerini 'kendi uydusu içinde tutmaya çalışacağını' belirtiyor ve Kral Selman'ın zirveye katılmama kararının da 'Obama'yı hiçe sayması' olarak yorumlandığını yazıyor.Habere göre zirvede, Körfez ülkelerinin İran'ın bölgede giderek yaygın hale gelen etkisini ve Yemen başta olmak üzere bölgeye yönelik tehdidi masaya yatırmaları bekleniyor. Obama'nın da IŞİD'in Irak ve Suriye'de ilerlemesini, ABD'nin Yemen'de perde arkasından Suudi askeri operasyonuna desteğini ve ABD Savunma Bakanlığı Pentagon'un savaş gemilerini Yemen açıklarına göndermesini gündeme getireceği kaydediliyor.

İngiltere Parlamentosu'nda eşcinsel milletvekilleri
İngiltere basınında bugün dikkat çeken haberlerden biri de Guardian gazetesinin G2 adlı ekinde yayımladığı 'İngiltere Parlamentosu'ndaki eşcinsel milletvekilleri' dosyası.Ekin kapağında, "Westminster'da sessiz eşcinsel devrimi" ifadesini kullanan gazetenin haberinde şöyle deniyor: "Bir zamanlar eşcinsel adaylar şeytanlaştırılıyordu veya gizlenmeye zorlanıyordu.Şimdi Westminster'da (İngiltere Parlamentosu'nda), diğer ülkelerin hepsinden fazla, 32 LGBTİ milletvekili var. Fakat eşcinsel politikacıları geçmişi ve şimdi ki durumları, mücadelenin henüz bitmediğini gösteriyor."
Times gazetesi, Fransa Cumhurbaşkanı François Hollande'ın eski partneri Valerie Trierweiler'in liderin yeni ilişkisine dair açıklamalarına yer veriyor.Trierweiler, Hollande'dan ayrılmasına neden olan yeni sevgilisi Julie Gayet'e "Sana da ihanet edecek" uyarını yapıyor.Times, Trierweiler'in Fransız gazetesi Le Parisien'e yaptığı açıklamaları sayfasına taşımış. Trierweiler, Hollande'la beraberliği süresince de yalnızca eski eşi ve çocuklarının annesi Segolene Royal'a sadık olduğunu söylüyor.


İngiliz basını özetleri, 9 Aralık 2016

İngiliz gazetelerinde Dışişleri Bakanı Boris Johnson'ın, Suudi Arabistan'a yönelik açıklamaları İngiliz basınında geniş yankı uyandırıyor

İngiliz basını özetleri, 8 Aralık 2016

İngiltere Dışişleri Bakanı Boris Johnson'ın siyasi tutumu,İngiliz polisinin cinsel istismar yaptığını ve Bretix süreci bugün İngiliz basınında öne çıkan başlıca haberler arasında yer alıyor

İngiliz basını özetleri, 7 Aralık 2016

İngiliz gazetelerinde Avrupa Birliği'nden çıkış süreci (Brexit) tartışmaları bugünün de gündemi olmaya devam ediyor