İngiliz basını özetleri, 18 Şubat 2016

İngiliz basını

Ankara'da meydana gelen patlama İngiltere basınında geniş yer buluyor

Guardian gazetesinde yer alan bir analizde, Ankara'da askeri servis araçlarını hedef saldırıda şüphelerin PKK üzerinde yoğunlaşacağını yazdı.

Simon Tisdall imzalı analizde 'Saldırıyı PKK'nın yaptığı ortaya çıkarsa bu, örgütün Türk devletinin kalbine saldırmak için bölge dışında operasyon düzenlemesi sıra dışı bir durum olacak" deniyor.

Yazıdan bazı bölümler şöyle:

"Diğer taraftan PKK rutin bir şekilde askerleri ve diğer güvenlik güçlerini hedef alıyor. Askeri personeli taşıyan bir konvoyu meşru bir hedef olarak görecektir. Saldırının arkasından PKK çıkarsa, bu, geçen Temmuz'da ateşkesin bozulmasından sonra Kürt bölgelerinde girişilen askeri operasyonlar, gözaltılar ve sokağa çıkma yasaklarına doğrudan bir yanıt olarak yorumlanacaktır. Dünkü bombalı aracı PKK infilak ettirdiyse, bu Başbakan Ahmet Davutoğlu'na 40 yılda yaklaşık 40 bin kişinin hayatına mal olan savaşın sona ermekten çok uzak olduğunu hatırlatacaktır."

"İşler yanlış gidince, PKK'yı suçlamak doğal bir hükümet refleksidir. Ekim'deki barış mitinginden sonra Cumhurbaşkanı Erdoğan hemen Kürtleri suçladı. Sonradan saldırının IŞİD teröristlerinin işi olduğu ortaya çıktı. Şimdi de IŞİD'den şüphelenilebilir."

"Bir başka olasılıksa, PKK'nın Suriye'deki müttefikleri, YPG'nin rolü olmasıdır. Türkiye Suriye'nin kuzeyinde Kürtlerin toprak kazanımları üzerine YPG mevzilerini bombalıyor."

Müslim: Teslim olmayacağız

Demokratik Birlik Partisi (PYD) lideri Salih Müslim, Financial Times gazetesine açıklamasında, “İlk başta, IŞİD’e karşı savaşırken arkamızda hiçbir uluslararası güç yoktu ve ayakta kaldık. Şimdi daha güçlüyüz ve teslim olmayacağız” dedi.

PYD’nin silahlı kanadı YPG’nin ilerleyişinin Türkiye’yi Suriye’ye doğrudan müdahaleye zorlayabileceği belirten gazeteye göre ülkede bir çok kişi YPG’nin Rusya’dan destek aldığına inanıyor.

Ancak Financial Times, Müslüm’ün Moskova’dan silah yardımı aldıklarını ve Rusya’yla birlikte hareket ettiklerini ne doğruladığını ne de yalanladığını aktarıyor.

‘Kargaşadan önce IŞİD, şimdi YPG yararlanıyor’

Haberden bazı bölümler şöyle:

“Bir yıl önce Suriye’deki kargaşadan IŞİD fayda sağlıyordu. Şimdi bu fırsattan yararlanma sırası YPG’ye gelmiş olabilir. YPG’nin ilerleyişi iç savaşın uluslararası boyutunda kargaşaya neden oldu. Ankara Kürt mevzilerini bombalıyor ve YPG’nin Azez’i ele geçirmesi halinde müdahalede bulunacağını söylüyor. Türkiye’nin, YPG desteği nedeniyle ABD’ye duyduğu öfke, Başkan Yardımcısı Joe Biden’ın Ocak’ta Ankara’yı ziyareti sırasında taşma noktasına geldi.”

“İki hükümet yetkilisi, Türkiye’nin elinde Suriyeli Kürtlerle, PKK arasında silah alışverişi olduğuna dair kanıtlar olduğunu söylüyor. Yetkililerin bunu Biden’le paylaştıklarını söylemesine karşın ABD, YPG’ye karşı pozisyonunu değiştirmedi. Yetkililer, birkaç gün içinde Ankara’nın YPG’ye karşı tavrını sertleştirdiğini söylediler.”

“Uluslararası Kriz Grubu’ndan Nigar Göksel, ‘ABD’nin tavrını değiştirmemesi Ankara’da büyük düş kırıklığı yarattı’ diyor. Biden, Davutoğlu’na ABD’nin YPG’yi toprak ele geçirmesi için iknaya çalıştığını, Türkiye’nin itidalli davranması gerektiğini söyledi.”

'Kürtler devleti olmayan en büyük etnik grup'

“Ne tür başağrısına yol açarlarasa açsınlar, birçok Kürt, YPG’nin adımlarını meşru olarak görüyor. Kürtler devleti olmayan en büyük etnik grup. Tarih onlara uluslararası destekçilerine güvenemeyeceklerini gösterdi. Bazı gözlemciler, Ruslarla flört eden Kürtlerin ellerini yükselttiklerini söylüyor. Ama Rusya ve Kürtler bağlarını belirgin bir şekilde sergilediler ve Suriye’de birçok kişi YPG’nin Halep’te Rus desteği aldığına inanıyor.”

“ABD için IŞİD’e karşı en başarılı ortağını dizginlemek için yapacak çok fazla bir şey olmayabilir. Woodrow William Center’dan uzman Henri Barkey, ‘ABD bunu göze alamaz. Onlarla işbirliğini durduracağını söyleyemez. Bunu Rusya da Kürtler de biliyor’ diyor.”

'YPG Minnağ hava üssünün adını Serok Apo olarak değiştirdi'

Times gazetesi, Türkiye'nin PKK'nın Suriye'deki uzantısı olarak gördüğü YPG'nin Minnağ hava üssünün adını örgütün hapisteki lideri Abdullah Öcalan'a atfen "Serok Apo" (Önder Apo) olarak değiştirdiğini yazdı.

Gazeteye göre, Türkiye'nin beş gündür top ateşine tuttuğu grup, ele geçirdiği Tel Rıfat'ın adını da "Arpet" olarak değiştirdi.

Times'ın haberinde 'Esad'la aynı safta olan YPG'nin' muhalif grupların elindeki bölgeye giden son yolu da kesmesinden sonra ülkenin ikinci en büyük kenti Halep'in beş yıldır devam eden savaşta ilk kez tamamen kuşatılma riski altında kaldığı belirtildi.

Haberde özetle şöyle deniyor:

"YPG'nin, işbirliği yaptığı bir Arap grubuyla Halep'in kuzeyinden gelerek Castello yolunu bombaladığı ve kullanılmaz hale getirdiği haber veriliyor. Bu yol, muhaliflerin denetimindeki doğu mahallelerinde kalan 300 bin kişi için tek yardım hattı. Sukur el-Cebel Tugayı adlı muhalif gruptan Mustafa Halebi, 'Aramızda ateşkes anlaşması vardı. Saldırganlıkları bizim için sürpriz oldu' dedi."

'ABD de şaşırdı'

"Bu, YPG'nin Rusya ve Esad rejimi güçleriyle iş yaptığı işbirliği yaptığı en aleni saldırı oldu. Bu aynı zamanda, Halep için en acımasız savaşın ve muhalifler için yıkıcı bir yenilginin başlangıcı olabilir."

Times'ın haberinde Suriyeli ılımlı muhalifleri ve Kürtleri IŞİD'i hedef almaları için silahlandıran ABD'nin Kürtlerin ilerleyişi karşısında şaşkınlığınıo ifade ettiğini belirtiyor.

Gazetee göre, ABD öncülüğündeki koalisyonun sözcüsü Albay Steve Warren, "Onların birbirleriyle savaşmayı bırakıp Daeş'le savaşmasını istiyoruz. Eğit-donat'ın amacı IŞİD'le savaşmaktı. Ama biz kimseyi bir şey yapmaya zorlayacak durumda değiliz" dedi.


İngiliz basını özetleri, 2 Aralık 2016

İngiltere basınında bugün Türkiye'nin Suriye iç savaşındaki rolü konusu işleniyor

İngiliz basını özetleri, 1 Aralık 2016

Halep'e yönelik saldırılar, İngiltere'de Bretix süreciyle ilgili haberler İngiltere basınında bugün öne çıkan başlıca haberler arasında yer alıyor

İngiliz basını özetleri, 30 Kasım 2016

Halep'e yönelik saldırılar ve Suriye rejiminin elinde 500 kişinin olduğuna dair iddialar İngiliz basınında öne çıkan başlıca haberler olarak karşımıza çıkıyor